Podejmij wyzwanie! Zostań wege na 30 dni!

Od dłuższego czasu wraz z innymi dietetyczkami zastanawiałyśmy się nad nowym wyzwaniem na FACEBOOKU dla naszych klientów i obserwatorów strony. Tym razem ze świetnym pomysłem wyszła Agata Kwoczko z Centrum Dietetycznego Naturhouse Inowrocław. Zaproponowała ona wyzwanie: Zostań wege na 30 dni 🙂

A, że ja wyzwania lubię to podejmuję to. Nie będę ukrywać, pewne obawy są… Czy dam radę? Czy wytrzymam? I co będzie po tych 30 dniach !

Agata Kwoczko, dietetyk Natrhouse, wegetarianka od 13 lat

Ale z pomocą przychodzi tutaj Agata Kwoczko, która jest na diecie wege od 13 lat! Przeczytajcie koniecznie wywiad z Agatą, mam nadzieję, że ułatwi to Wam decyzję w podjęciu postanowienia 🙂

  • Od jak dawna jesteś na diecie wege  i dlaczego właśnie wybrałaś tą dietę?

Na diecie wege jestem od kiedy skończyłam 18 lat- czyli właśnie w te wakacje minęło 13 lat. Dlaczego ta dieta? W sumie nie ma jakiegoś jednego powodu- na to złożyło się kilka czynników. Głównie w obronie życia zwierząt ale również z chęci w tamtym okresie zrzucenia kilku kilogramów i też w dużej mierze dlatego, że mi to w ogóle nie smakowało jakoś za bardzo. 13 lat temu nie było aż tak wielu diet jeszcze jak teraz i też to jest jeden z powodów dlaczego właśnie taka dieta.

  • Co było dla Ciebie najtrudniejsze w przejściu na wegetarianizm?

Dla mnie chyba nie było nic trudnego, bardziej rodzice a głównie mama wtedy ciut trudniej ze względu na to, że mama głównie przygotowywała posiłki i robiła zakupy w naszym domu a dla trojga mężczyzn uwielbiających mięso ciężko było przemycić wege obiad to gotowanie dla mnie czegoś innego czasem było problemem, wyzwaniem zwłaszcza, że na samym początku ciężko było wszystko zapamiętać np. że zupa na wywarze mięsnym też nie jest wege.

  • Czy poczułaś różnicę w samopoczuciu po przejściu na dietę wegetariańską?

Nie zwracałam na to szczególnej uwagi chyba ale na pewno czułam się lżej tzn. posiłki wege nie są aż tak bardzo ciężkostrawne jak większość typowych dań polskiej kuchni- pamiętajmy 13 lat temu inaczej się gotowało niż teraz. Co na pewno mogę stwierdzić- czułam się lepiej psychicznie i duchowo- było mi łatwiej zasypiać z myślą, że moja osoba nie przyczynia się do pozbawienia życia kolejnego kurczaka czy innego zwierzątka. 

  • Jakie jest Twoje ulubione danie i czy udaję się Tobie przekonać swoją rodzinę do tych potraw?

Dań mam wiele , nie ma chyba jednego konkretnego dania- uwielbiam wszelkie zupy krem, owsianki i inne mleczne zupy śniadaniowe, kocham wszelkie naleśniki, placuszki, pierogi zarówno w wersji na słodko tzn z owocem nie jakimś kremem, dżemem itp. Jak i na wytrawnie, poza tym sałatki i surówki oraz koktajle. Co do moich bliskich- początki były trudne- mogę chyba powiedzieć, że moje próby były przez jakieś pierwsze 2-3 lata bezowocne. Odkąd opuściłam dom rodzinny i zaczęłam częściej pokazywać swoje dania oraz nimi częstować moich bliskich to ich menu poszerzyło się o dania bezmięsne. Najwięcej zmian poczyniła moja mama, która często pisze do mnie, że zrobiła coś bez mięsa i jest pyszne, dumna jestem z mojego taty, który poczynił krok milowy w kwestii dań wege i teraz na różne okazje gdy się spotykamy sam gotuje dla mnie dania, które są pyszne. Ogromne zmiany w diecie widać dziś u mojego męża- typowy męski mięsożerny- który dziś zajada z wielkim apetytem hummus, mozzarelle, zupy krem, jajecznice z warzywami itp.

  • Czy każdy może zostać wegetarianinem? Czy są jakieś przeciwwskazania? Na co powinniśmy szczególnie uważać ?

Co do przeciwskazań musimy pamiętać o wszelkich alergiach, uczuleniach, nietolerancjach składników np. białko mleka, kazeina, owoce, warzywa, orzechy. Stosować może każdy- zwracając oczywiście uwagę na swój stan zdrowia tzn wszelkie niedobory składników mineralnych czy witamin, myślę, że ostrożnie należy zacząć stosować taką dietę u dzieci. Zwracamy szczególną uwagę na zbilansowanie diety pod kątem białka i wapnia- powinniśmy zasięgnąć informacji najlepiej u dietetyka, lekarza z których produktów w tym momencie powinniśmy czerpać te składniki, jak komponować swoje menu.

  • Jak praktycznie zabrać się do przejścia na menu wegetariańskiego? Czy od razu wykluczyć produkty zakazane  czy zrobić to stopniowo, by organizm mógł się przygotować?

Każdy organizm jest inny ale najlepsze rozwiązanie to stopniowe ograniczenie a później już eliminacja mięsa. Należy na pewno poczytać artykuły lub porozmawiać z kimś kto ma większą wiedzę na temat tej diety aby praktycznie przygotować się do przygotowywania posiłków.

  • Które produkty uważasz za konieczne w diecie wegetariańskiej, bez których trudno prowadzić tą dietę?

Produkty konieczne w diecie to na pewno produkty, które są zamiennikiem białka z mięsa tzn. rośliny strączkowe, jajka, produkty mleczne, warzywa, owoce, wszelkie kasze, makarony i ryż oraz orzechy i nasiona- dodatkowo dostępne teraz już bez problemu wszelkie super foods typu spirulina, chlorella, algi, karob, guarana, seitan, maca itp

Zapraszamy serdecznie do naszej grupy

https://www.facebook.com/groups/457943262236831/?multi_permalinks=594430838588072&notif_id=1631783226339302&notif_t=group_activity&ref=notif

Call Now Button Przewiń do góry